464 OCTOBER TERM, 1961.

Syllabus. 368 U. S.

POLLER v. COLUMBIA BROADCASTING
SYSTEM, INC, T AL.

CERTIORARI TO THE UNITED STATES COURT OF APPEALS FOR
THE DISTRICT OF COLUMBIA CIRCUIT.

No. 45. Argued November 13-14, 1961 —Decided February 19, 1962.

This action under §4 of the Clayton Act to recover treble damages
for losses allegedly resulting from violations of §§1 and 2 of the
Sherman Act was brought by petitioner, who is the assignee of a
dissolved corporation which formerly owned and operated WCAN,
an ultra high frequency (UHF) television broadeasting station in
Milwaukee, which was affiliated with the Columbia Broadcasting
System (CBS) network. He alleged that, pursuant to a con-
spiracy to restrain and monopolize trade in the television broad-
casting business, CBS purchased WOKY, a competing UHF station
in Milwaukee, cancelled WCAN’s network affiliation, thereby forced
petitioner to sell WCAN to CBS at much less than its true value,
and eliminated him from the broadcasting business in Milwaukee.
He also alleged that a purpose of the conspiracy was to eliminate
UHF broadcasting in Milwaukee and possibly throughout the
United States. On the basis of pleadings, affidavits, depositions
and interrogatories filed in the case, the District Court granted
respondents’ motion for a summary judgment, on the ground that
the injury suffered by petitioner was damnum absque injuria, since
CBS had a right to purchase WOKY, subject to approval by the
Federal Communications Commission, and to cancel its affiliation
contract with WCAN. Held: On this record, it cannot be said
that “there is no genuine issue as to any material fact,” within the
meaning of Federal Rule of Civil Procedure 56 (¢), and the motion
for summary judgment should not have been granted. Pp. 465-474.

(a) If the cancellation of WCAN'’s network affiliation and the
purchase of WOKY by CBS were part and parcel of unlawful con-
duct or agreement with others or were conceived in a purpose to
unreasonably restrain trade, control a market, or monopolize, as
alleged in the complaint, then such conduct might well violate the
Sherman Act, and the record indicates that on a trial petitioner
might be able to substantiate his claim of conspiracy. Pp. 467-473.

(b) Summary procedures should be used sparingly in complex
antitrust litigation where motive and intent play leading roles, the
proof is largely in the hands of the alleged conspirators, and hostile
witnesses thicken the plot. P. 473.



POLLER v. COLUMBIA BROADCASTING. 465
464 Opinion of the Court.

(c) It cannot be said that no restraint of trade resulted from
termination by CBS of its affiliation with WCAN because the
public would still receive the same service from another source.
Klor’s v. Broadway-Hale Stores, 359 U. S. 207. P. 473.

109 U. S. App. D. C. 170, 284 F. 2d 599, reversed.

Morris Wolf argued the cause for petitioner. With
him on the briefs was Abraham L. Freedman.

Samuel I. Rosenman argued the cause for respondents.
With him on the briefs was Ambrose Doskow. Leon
Brooks entered an appearance.

MRg. Justice CrArk delivered the opinion of the Court.

The question involved here is whether this treble
damage action based on alleged violations of the restraint
of trade and monopoly sections of the Sherman Law:
was rightly terminated by a summary judgment of dis-
missal. The petitioner, Lou Poller, is the assignee of the
Midwest Broadecasting Company, a dissolved corporation.
In 1954 Midwest was the owner and operator of WCAN,
an ultra high frequency (UHF) ? broadecasting station

* Section 1 of the Sherman Act provides that: “Every contract, com-
bination in the form of trust or otherwise, or conspiracy, in restraint
of trade or commerce among the several States, or with foreign
nations, is hereby declared to be illegal . . . .’ 26 Stat. 209, as
amended, 15 U. 8. C. § 1.

Section 2 of the Sherman Act provides that: “Every person who
shall monopolize, or attempt to monopolize, or combine or conspire
with any other person or persons, to monopolize any part of the trade
or commerce among the several States, or with foreign nations, shall
be deemed guilty of a misdemeanor . . . .” 26 Stat. 209, as amended,
15U.8.C. §2.

2The terms ultra high frequency (UHF) and very high fre-
quency (VHF) refer to the wave lengths of the electrical impulses
which are projected by broadecasting stations to carry programs to
receiving sets. Prior to 1952 only the VHF portion of the spectrum
was authorized. Generally TV receivers are manufactured only to
receive VHF signals and must be modified by an owner to receive

UHF.



466 OCTOBER TERM, 1961.
Opinion of the Court. 368 U. S.

located in Milwaukee. The station was affiliated with
the Columbia Broadcasting System network and was of
the alleged value of $2,000,000. Poller charged that the
respondents in 1954 entered into an unlawful conspiracy
to eliminate WCAN from the broadeast field in Milwau-
kee.* It was a part of the conspiracy that respondent Holt
was to secure in his name an option to purchase WOKY,
a competing but inferior UHF broadcaster in Milwaukee.
When and if the Federal Communications Commission
amended its multiple ownership rules, then under con-
sideration, so as to permit CBS to own UHF stations in
addition to its VHF ones, Holt was to assign his option
to CBS if it so elected. In that event, it was agreed
CBS would cancel its affiliation agreement with WCAN
pursuant to its option in that contract and in due course
consummate its purchase of WOKY. This would place
WCAN in the precarious position of competing with the
two major national networks with stations in Milwaukee.
Being unable to survive such competition, its only course
would be to liquidate at distressed prices its valuable
equipment and facilities only recently acquired. CBS
might then acquire them at its own price for use in its
new operation which was necessary because of the inferior
quality of those of WOKY. CBS would then have Mid-
west’s superior facilities and equipment which with the
WOKY license would enable it to start broadcasting at
a minimum expense and the least possible delay. Poller
further claimed that the overall purpose of CBS was to
destroy UHF broadcasting, which had only been per-
mitted to enter the field in 1952, in order to protect its
vast interest in VHF stations throughout the United
States. Finally, he alleged the conspiracy was so suc-
cessful that CBS not only acquired WCAN at a loss of

3 The conspirators were alleged to be Columbia Broadcasting Sys-
tem, Inc.; CBS-TV; J. L. Van Volkenburg, President of CBS-TV;
H. K. Akerberg, Vice President of CBS-TV; Bartell Broadcasters,
Inc., owners of WOKY; and Thad Holt, a management consultant.



POLLER ». COLUMBIA BROADCASTING. 467
464 Opinion of the Court.

$1,450,000 to Midwest but that the latter was obliged to
buy the facilities and equipment of WOKY at exorbitant
prices and to agree to continue broadcasting from the lat-
ter’s premises—which was done “in order to pretend that
there was no restraint of trade or elimination of competi-
tion . . ..” However, WCAN continued in business
only 10 days after CBS started its broadcasts on February
17, 1955. CBS discontinued UHF broadcasting in 1959
when 1t became affiliated with a Milwaukee VHF station.

At the hearing on the motion for summary judgment
the trial judge held that the injury suffered was damnum
absque mjuria, stating that CBS had a right to purchase
WOKY, subject to Federal Communications Commission
approval, and to cancel its affiliation contract with
WCAN. 174 F. Supp. 802. The Court of Appeals
affirmed with Judge Washington dissenting, 109 U. S.
App. D. C. 170, 284 F. 2d 599, and we granted certiorari,
365 U. S.840. We now conclude that there was a genuine
1ssue as to material facts and that summary judgment was
not therefore in order.

I.

Summary judgment should be entered only when the
pleadings, depositions, affidavits, and admissions filed in
the case “show that [except as to the amount of damages]
there is no genuine issue as to any material fact and that
the moving party is entitled to a judgment as a matter of
law.” Rule 56 (¢), Fed. Rules Civ. Proc. This rule
authorizes summary judgment “only where the moving
party is entitled to judgment as a matter of law, where it
1s quite clear what the truth is, . . . [and where] no gen-
uine issue remains for trial . . . [for] the purpose of the
rule is not to cut litigants off from their right of trial by
jury if they really have issues to try.” Sartor v. Arkansas
Natural Gas Corp., 321 U. S. 620, 627 (1944). We now
examine the contentions of the parties to determine
whether under the rule summary judgment was proper.



468 OCTOBER TERM, 1961.

Opinion of the Court. 368 U.S.

II.

The respondents in their motion for summary judgment
depended upon the affidavits of four persons. The first is
Richard Salant, Vice President of CBS; another, Jay
Eliasberg, Director of its Research Division; a third,
Lee Bartell, who made the sale of WOKY to CBS at a
$50,000 profit; finally, Thad Holt, a codefendant who
received $10,000 from the transaction. These were sup-
plemented by material taken from petitioner’s depositions
of Salant and CBS President Stanton. It is readily
apparent that each of these persons was an interested
party.

Respondents appear to place most reliance on the Salant
testimony, and we shall, therefore, take it up in some
detail. It projects three defenses, the first being that
there was no conspiracy for the following reasons: CBS-
TV was not a separate entity but only a division of CBS,
and therefore there could be no conspiracy between the
two; Holt, the cover man in securing the option and pur-
chase of WOKY, “had been given the particular job” by
CBS and therefore was not a conspirator; and Bartell
never shared in any illegal purpose that would bring him
into the conspiracy. Secondly, in any event, the only
1ssue in the case is the legality of the cancellation of the
affiliation agreement by CBS which was merely the legal
exercise by CBS of “the normal right of a producer to
select the outlet for its product.” And, finally, the
monopoly charges are entirely “frivolous.” The trial
judge accepted the second defense.

II1.

It may be that CBS by independent action could have
exercised its granted right to cancel WCAN’s affilia-
tion upon six months’ notice and independently pur-
chased its own outlet in Milwaukee. However, if such a
cancellation and purchase were part and parcel of unlaw-



POLLER ». COLUMBIA BROADCASTING. 469
464 Opinion of the Court.

ful conduct or agreement with others or were conceived in
a purpose to unreasonably restrain trade, control a market,
or monopolize, then such conduct might well run afoul
of the Sherman Law. See Times-Picayune Pub. Co. v.
United States, 345 U. S. 594, 624-625 (1953); Eastman
Kodak Co. v. Southern Materials Co., 273 U. S. 359, 375
(1927). Poller alleges and the affidavits, depositions, and
exhibits indicate much more than the free exercise by
CBS of the granted right of cancellation. A conspiracy is
alleged to restrain trade in the Milwaukee television mar-
ket; to eliminate WCAN from that market; to secure its
facilities at depressed prices; and to occupy the UHF band
in that market exclusively. The right of cancellation was
merely one of the means used to effectuate this conspiracy.
Moreover, “in its wider sense” Poller claims that a part of
their conspiracy was “to wipe out the most outstanding
UHF operator in the country [WCAN] and by wiping
him out they destroyed the UHF industry, which was a
threat to them, despite their protestations, because of the
enormous economic investment they had in VHF.”

It is argued that CBS cannot conspire with itself.
However, this begs the question for the allegation is that
independent parties, 1. e., Holt and Bartell, conspired with
CBS and its.officers.* While respondents’ affidavits assert
that Holt acted in good faith as a special agent or
employee for CBS and that Bartell was completely free of
any evil motives directed toward WCAN, the trial judge
indicated a belief that Holt was “an independent actor”
and would have submitted the question of his status
to the jury had he not disposed of the case on other
grounds. Furthermore, Poller submitted a deposition of
Holt, an exhibit to which showed CBS had furnished Holt

4+ We do not pass upon the point urged by Poller that under the
CBS corporate arrangement of divisions, with separate officers and
autonomy in each, the divisions came within the rule as to corporate
subsidiaries.



470 OCTOBER TERM, 1961.
Opinion of the Court. 368 U.S.

a complete analysis in writing of the Milwaukee market
and the ownership and affiliation of the TV stations there,
including WCAN. The deposition revealed that Holt had
knowledge that the obvious purpose and necessary effect
of the plan would be to eliminate independent UHF in
Milwaukee and that he had a personal stake in its success.
This included, inter alia, Holt's statements that he met
with top CBS officials in New York for a briefing on his
role, that he was a close friend of these officials, and that
he would have retained the option for himself if unused
by CBS. The latter admissions, when coupled with the
uncertainty at that time of a Federal Communications
Commission rule permitting CBS to purchase WCAN,
suggest that the alternative plan was to let Holt
exercise the option and take the affiliation if CBS could
not. Likewise, Bartell’s affidavit, barely a page and a
half in the record, does not negative the allegations of
conspiracy. Unquestionably, after knowing that Holt
had in truth been acting for CBS and that the sale would
prove disastrous to WCAN, he did file certain papers
with the Federal Communications Commission requesting
approval of the sale of WOKY. Poller had no oppor-
tunity to cross-examine him although he was a key wit-
ness to respondents’ theory of the case. And it is noted
that even though the transfer was uncontested before the
Federal Communications Commission it received approval
by a vote of only three Commissioners with the remaining
two strongly dissenting.® It might be that on a trial
Poller could substantiate his claims of conspiracy even
against Bartell, although this would not be necessary to
his case.

Respondents’ answer to the charge that one of the
purposes of the alleged conspiracy was to exert a restrain-
ing effect upon the development of UHF is that this is a

511 Pike and Fischer Radio Reg. 913, 914.



POLLER v». COLUMBIA BROADCASTING. 471
464 Opinion of the Court.

“fantastic assumption—for which there is not a shred of
evidence.” An analysis of the record seems to indicate
that in 1954 prior to the purchase of WOKY there were
three UHF channels assigned to Milwaukee by the Fed-
eral Communications Commission, two of which (WCAN
and WOKY) were operating; that since December 1953
CBS had been studying UHF markets preparatory to
an expected change in Commission rules that would allow
1t to purchase two UHF stations in addition to its five
VHI ones; that its staff rated Pittsburgh, St. Louis, New
Haven-Hartford, and Milwaukee, in that order, as the
most attractive; that CBS chose to enter the latter market
and buy WOKY rather than to operate in Milwaukee
on the third available channel; that WCAN’s profitable
operation in 1954, even with lower rates and competition
from WOKY, was “immediately converted to a losing”
one, although in 1955 WOKY was out of business; and
that this reported loss of about $130,000 under CBS
operation in 1955 contrasted sharply with the 66%
increase in its profits nationally. Furthermore, reports
in the record from CBS itself show that it always had
recognized “a VHF station . . . would be preferable to
a UHF . . .” but that the latter had “specially good
short-term prospects” (emphasis supplied) in Milwaukee
because it had “the characteristic of being at present”
(1954) a “single station” market. CBS further recog-
nized that since its programing was “already working to
build up UHF set population . . . [through WCAN]
[t]here would be no short-term loss to the network in
continuing to give the support of CBS programing to the
buildup of a UHF population . . . at least until more
VHE stations come wn.” (Emphasis supplied.)

The record indicates that Poller had built up a profit-
able UHF operation, which was recognized as “the most
successful” in the United States. Even CBS officials
pointed to it as an example of how “a vigorously and



472 OCTOBER TERM, 1961.
Opinion of the Court. 368 U.S.

aggressively managed new UHF station in that com-
munity can do well.” In the short period of a year its
public acceptance in Milwaukee was so great that 90%
of the 260,000 TV sets in the area had been modified, at
an expense of some $20 to each owner, so as to be able to -
receive UHF signals. While CBS had refused to enlarge
the six-month cancellation clause, at no time prior to the
alleged conspiracy did it indicate an intention to cancel
the WCAN affiliation.® It was, Poller claims, only pur-
suant to the conspiracy that CBS came into the Milwaukee
market and eliminated both WCAN and WOKY. Since
that time the total number of commercial UHF stations
in the United States has steadily declined from 121 at the
end of 1953 to 94 by midyear 1956. At the close of 1957
the number was only 83. In 1958 CBS itself abandoned
a UHF station in Hartford, and in 1959 the very station in
controversy here was likewise abandoned, leaving Milwau-
kee with no commercial UHF service. Instead, CBS has
switched to VHF, affiliating with a Storer Broadcasting
Company station which was authorized there the same
year. It will be remembered that Mr. Storer is the same
prospect who, Poller claims, indicated he would pay
$2,000,000 for WCAN when the multiple rule was adopted
but who cooled after a CBS warning. All of this may not
be sufficient to warrant the finding that Poller contends
for on this charge, but it does indicate more than fantasy,
particularly in the light of the testimony of CBS Vice
President Salant in his deposition that “it would be the
kiss of death to UHF if either NBC or CBS abandoned a
UHF station.”

It may be that upon all of the evidence a jury would
be with "the respondents. But we cannot say on this
record that “it is quite clear what the truth is.” Cer-

¢ Indeed, such action would be unreasonable in light of the success
of Midwest’s initial operation and its highly favorable prospects with
the expanded facilities and new equipment.



POLLER v. COLUMBIA BROADCASTING. 473
464 Opinion of the Court.

tainly there is no conclusive evidence supporting the
respondents’ theory. We look at the record on summary
judgment in the light most favorable to Poller, the party
opposing the motion, and conclude here that it should not
have been granted. We believe that summary procedures
should be used sparingly in complex antitrust litigation
where motive and intent play leading roles, the proof is
largely in the hands of the alleged conspirators, and hostile
witnesses thicken the plot.” It isonly when the witnesses
are present and subject to cross-examination that their
credibility and the weight to be given their testimony can
be appraised. Trial by affidavit is no substitute for trial
by jury which so long has been the hallmark of “even -
handed justice.” -

IV.

Other contentions of respondents are subject to ready
disposition. They say that no restraint of trade resulted
from CBS’ termination of its affiliation with WCAN for
this enabled it to support WOKY, the other UHF station
in the Milwaukee area, which based upon Poller’s own
"allegations was doomed without an affiliation. To the
extent that this argument suggests that there is no viola-
tion of the antitrust laws because the public will still
receive the same service, it has been foreclosed by this
Court’s decision in Klor’s v. Broadway-Hale Stores, 359
U. S. 207 (1959). And if it is meant to say that there
was no restraint because CBS in canceling its affiliation
with WCAN was merely doing what it had a right to
do and the resulting demise of WCAN followed from
normal market conditions, it erroneously assumes that
CBS had an absolute right despite violations of the anti-
trust laws to exercise its contractual privilege. See Part
III, supra. A further answer to the respondents’ conten-

7 Compare Kennedy v. Silas Mason Co., 334 U. S. 249, 256-257
(1948) ; Arenas v. United States, 322 U. S. 419, 434 (1944).

649690 O-62-36



474 OCTOBER TERM, 1961.
Harvran, J., dissenting. 368 U.S.

tion in this regard is that Poller has an additional claim
that part of the conspiracy was the destruction of UHF
broadcasting entirely. The sole answer of CBS to that is
“there is not a shred of evidence” to support such a charge.
However, there has been no trial as yet, and the issue
remains a factual one disputed under the pleadings and
still undetermined.

CBS contends that the monopolization charges are friv-
olous. We find the record unclear on these claims. In
view of our remand for a trial on the merits, we forego any
comment thereon. The complaint does not allege the
relevant market involved. In the trial court it was argued
that UHF broadcasting in Milwaukee was the market, but
on the record here we are unable to determine that issue.
It may well be that on a trial appropriate allegations and
proof can be adduced showing violations of § 2. See gen-
erally International Boxing Club v. United States, 358
U. S. 242, 249-252 (1959) ; Unaited States v. E. I. du Pont
de Nemours & Co., 363 U. S. 586, 648-654 (1957) (dis-
senting opinion). We believe it to be good judicial
administration to withhold decision on these issues.

Reversed and remanded.

MR. JusticeE HarLAN, with whom MR. Justice FRANK-
FURTER, MR. JusticE WHITTAKER and MR. Justice
STEWART join, dissenting.

As I see it, this 1s one of those cases, not unfamiliar in
treble-damage litigation, where injury resulting from nor-
mal business hazards is sought to be made redressable by
casting the affair in antitrust terms. I think that the
antitrust laws do not fit this case, and that the courts
below were quite correct in holding that the respondents
were entitled to judgment as a matter of law.

The litigation arises out of CBS’ cancellation of an
affiliation arrangement with WCAN, a UHF television
broadcasting station in Milwaukee, owned by Midwest



POLLER v». COLUMBIA BROADCASTING. 475

464 Harran, J., dissenting.

Broadcasting Company of whose property Poller is
assignee. CBS maintains that such cancellation was but
the legitimate exercise of a contractual right. Poller says
that it was part of a conspiracy to restrain and monopolize
trade in the television broadcasting business, violative of
§81 and 2 of the Sherman Act. Suing under § 4 of the
Clayton Act,® Poller seeks to recover as damages the
trebled fair value of the WCAN station and equipment,
whose sale to CBS at a distress price he claims was forced
upon him in consequence of CBS’ cancellation of the
WCAN affiliation contract. |

Poller asserts that CBS, joined by others as conspira-
tors, wanted to put him out of business as the first step in
a grand-design to destroy UHF broadcasting in Milwau-
kee, if not indeed throughout the United States. It is
said that CBS looked with disfavor upon the growth of
UHF broadcasting, being itself already heavily com-
mitted to VHF. As subsidiary steps towards the effec-
tuation of this plan, it is charged that CBS chilled pro-
spective purchasers of WCAN; acquired the only then
competing UHF station in Milwaukee, WOKY ; and later
closed that station down.? CBS’ co-conspirators are said
to have been CBS-Television, an unincorporated division
of CBS; certain officers of CBS; Bartell, the then owner
of WOKY ; and Holt, a management consultant, who at
CBS’ behest obtained from Bartell an option to purchase
WOKY.

I assume that Poller would be entitled to proceed to
trial if the record before the District Court had left open

1 Under 15 U. 8. C. § 15 “Any person who shall be injured in his
business or property by reason of anything forbidden in the antitrust
laws is given a private right of action.”

2 The last of these allegations was not included in the complaint
since the station acquired by CBS did not cease operations until after
this suit was brought. It was alleged, however, in petitioner’s sup-
plemental affidavit in response to the motion for summary judgment.



476 OCTOBER TERM, 1961.
Harran, J., dissenting. 368 U. S.

a genuine question of fact as to whether the alleged con-
spiracy had as its object the elimination of all UHF sta-
tions in the Milwaukee area, or even if it appeared that
petitioner might prove that the respondents entered upon
this course in order to reduce the number of UHF stations
i Milwaukee from two to one, which was to be owned
outright by CBS.* But, for reasons given below, I think
that the depositions and affidavits which were before the
District Court disclosed to a practical certainty that such
proof could not be made.

What did remain open to proof was an alleged arrange-
ment among CBS, its television division, and its officers
and agents whereby CBS canceled an affiliation with one
UHF station and purchased the facilities of a competing
station. Even if somewhere among those sought to be
drawn into petitioner’s net there can be found two inde-
pendent actors whose meeting of minds would satisfy the
usual conspiracy requirement of “plurality of parties,”*
their agreement to carry out that design would not, in my

8 If such issues of fact were open and petitioner could prove at the
trial that respondents’ motives were unlawful, I think it would still
be incumbent upon him to prove that the disaffiliation of WCAN
was part of the illegal scheme. There is evidence in the record, not
contradicted, tending to show that CBS would have canceled that
affiliation without regard to its purchase of the Bartell station. If
so, much, if not all, of petitioner’s alleged loss would have been
incurred because of this unilateral act, and not “by reason of any-
thing forbidden in the antitrust laws.”

+ While I do not reach respondents’ contention that no consensual
arrangement of any kind was shown, I must say that the Court has
stretched very far in suggesting that Holt may have been a “con-
spirator.” The record shows, beyond any real possibility of contra-
diction, that Holt was simply engaged by CBS to act for it, as
undisclosed principal, in procuring from Bartell an option to purchase
WOKY. So far as Bartell is concerned, it stands uncontroverted in
the record that he never knew of CBS’ interest in Holt’s option until
it was exercised by CBS.



POLLER ». COLUMBIA BROADCASTING. 477

464 HarLaN, J., dissenting.

view, of itself offend anything proscribed by §§ 1 or 2 of
the Sherman Act.
I

In passing on the motion for summary judgment, the
District Court had before it more than the four affidavits
of interested parties to which the Court’s opinion seems
especially to refer (ante, pp. 468,473). In the record was
the testimony of four key witnesses taken by pretrial
depositions. Petitioner’s counsel had examined Frank
Stanton, President of CBS; Richard Salant, a Vice-
President of CBS; and Thad Holt, who acted for CBS in
procuring the option on the Bartell station.’ Petitioner’s
testimony was also in the record in the form of a deposition
taken by respondents’ counsel, and two affidavits sub-
mitted in opposition to the motion for summary judgment.
In addition, the record contained the respondents’ answers
to written interrogatories put by the petitioner. It isin
light of this far from meager pretrial discovery that the
appropriateness of summary judgment must be evaluated.

Federal Rule of Civil Procedure 56 (¢) authorizes a
Distriet Court to enter summary judgment

“if the pleadings, depositions, and admissions on file,
together with the affidavits, if any, show that there
is no genuine issue as to any material fact and that
the moving party is entitled to a judgment as a mat-
ter of law.”

In so providing, the draftsmen of the Rule of course did
not intend to cut off a litigant’s right to a trial before the
appropriate fact-finder if triable issues remained unre-
solved after the pleadings were closed and pretrial dis-

5 The record shows that the undisclosed employment of Holt was
due to CBS’ desire to keep its competitors, particularly the National
Broadcasting Company, from knowledge of its intentions respecting
WOKY. This is, of course, a perfectly normal business phenomenon.



478 OCTOBER TERM, 1961.
Harran, J., dissenting. 368 U.S.

covery had. Sartor v. Arkansas Natural Gas Corp., 321
U. 8. 620, 627; Fountain v. Filson, 336 U. S. 681. On
the other hand, it is equally clear that their purpose was
to obviate trials which would serve no useful purpose.
In administering the Rule, the availability of pretrial dis-
covery, as well as matter actually discovered, is a factor to
be considered in determining whether a “genuine issue as
to any material fact” 1s open. FE.g., Schneider v. McKes-
son & Robbins, Inc., 254 F. 2d 827, 831. Further, the
Rule does not indicate that it is to be used any more
“sparingly” in antitrust litigation (ante, p. 473) than in
other kinds of litigation, or that its employment in anti-
trust cases 1s subject to more stringent criteria than in
others. On the contrary, without reflecting in any way
upon the good faith of this particular lawsuit, having
regard for the special temptations that the statutory pri-
vate antitrust remedy affords for the institution of vex-
atious litigation, and the inordinate amount of time that
such cases sometimes demand of the trial courts, there is
good reason for giving the summary judgment rule its full
legitimate sweep in this field.

In this case petitioner, the party opposing the motion,
had complete access by means of pretrial discovery to all
the evidence he could marshal at a trial on the merits.’
Neither his cross-examination of hostile witnesses nor his
own direct testimony by way of deposition and affidavit
produced any evidence which would indicate that the
respondents sought to accomplish anything more than to
purchase for CBS a UHF station in Milwaukee. As the
Court’s opinion seems to recognize, such a purchase
(accompanied by a cancellation of petitioner’s station
affiliation) would be unlawful only if “conceived in a pur-
pose to unreasonably restrain trade, control a market, or

¢ There is no suggestion that petitioner was not afforded oppor-
tunity to examine any witness he wanted, either before or after
respondents made their motion for summary judgment.



POLLER ». COLUMBIA BROADCASTING. 479

464 Harpan, J., dissenting.

monopolize.” (Ante, p. 469.) (Emphasis added.) In
other words, unless a purpose to cancel petitioner’s affilia-
tion and purchase the Bartell station would, by itself, be
unlawful, petitioner could prevail in this suit only if he
proved that the respondents intended to stifle competi-
tion in, or monopolize, television broadcasting, either by
closing down his station or, more broadly, by destroying
the UHTF business in whole or in part.”

This crucial issue, therefore, turns on proof of the
respondents’ motives. Had petitioner proceeded to trial
and introduced no more evidence of motive than was

TThe assertion that respondents sought to destroy “the UHF
industry . . . because of the enormous economic investment they had
in VHF,” upon which the Court relies (ante, p. 469), was not made
in any of the papers filed with the District Court. It was first raised
during oral argument on the motion for summary judgment. There
is nothing in the record to support this charge except the hindsight
inference arising from the fact that after four years of operating the
UHF station in Milwaukee, CBS discontinued it, claiming that the
VHF competition was too powerful.

The Court’s opinion takes out of context certain statements in a
CBS report and infers from them that CBS was intending to make
only a short-term venture out of its UHF purchase. But a full
reading of the report in question, which was appended to petitioner’s
affidavit in opposition to the motion for summary judgment, reveals
that CBS rejected the suggestion that it purchase a UHF station in
a market that was primarily VHF, for the very reason that it would
have only short-term advantages. Moreover, the Court’s construc-
tion of the passage on which it relies hardly reflects its real meaning.
The central question on which the report focused was “the degree of
short-term cost and inconvenience that is to be undergone in order
to obtain the eventual gain” in the purchase of a UHF station. In
this context, the report noted that CBS television programs, broad-
cast by a CBS affiliate in the area (i. e., WCAN), had already built
up a UHF viewing market, so that the losses that might be expected
at the outset of any such venture would be minimized. The inference
is that it would be wise for CBS to capitalize on this headstart before
it was cut into by more VHF stations, not that CBS should purchase
the station and abandon it as soon as other VHF stations entered the
market.



480 OCTOBER TERM, 1961.
Harran, J., dissenting. 368 U.S.

revealed by the pretrial depositions and affidavits, the case,
in my opinion, could not well have been permitted to go
to the jury. There being no extrinsic evidence of an
unlawful purpose, and CBS’ executives having unequiv-
ocally denied any purpose to eliminate petitioner as a
competitor, the jury would be left with no affirmative
evidence of any intent to restrain trade. The possibility
that the jury might disbelieve the respondents’ assertions
of innocence is not enough to forestall the entry of sum-
mary judgment in their favor. Dyer v. MacDougall, 201
F. 2d 265.

Despite the ample opportunity afforded him by the
availability of pretrial discovery procedures, petitioner, as
will be shown, was able to produce no evidence to support
his charges that a conspiracy, narrow or far-reaching, had
been hatched. He should not be permitted to proceed to
trial just on the hope that in the more formal atmosphere
of the courtroom witnesses will revise their testimony or
that a clever trial tactic will produce helpful evidence.
Courts do not exist to afford opportunities for such litigat-
ing gambles. See Radio City Music Hall Corp. v. United
States, 135 F. 2d 715; Schneider v. McKesson & Robbins,
Inc., supra; cf. Orvis v. Brickman, 90 U. S. App. D. C. 266,
270, 196 F. 2d 762, 765-766; Lavine v. Shapiro, 257 F. 2d
14, 20-21.

11.

I find nothing in this record to support a claim that
CBS, in proceeding as it did, was actuated by a desire to
restrain or monopolize trade.

It appears from questions asked of Stanton and Salant,
two CBS officers, that petitioner sought to imply an
unlawful motive to destroy competition from CBS’ failure
to negotiate with him in the first instance for the purchase
of WCAN. Were it shown that respondents refused to
consider purchasing petitioner’s instead of Bartell’s sta-
tion, although the former was available on satisfactory



POLLER v. COLUMBIA BROADCASTING. 481

464 HarraN, J., dissenting.

terms, such a showing might be some evidence of an intent
to eliminate petitioner as a competitor of the other sta-
tion bought by CBS. But the record shows that respond-
ents throughout insisted that their refusal to deal with
petitioner was the result of information that he had placed
an exorbitant price on his station. That insistence, which
Poller did not controvert or himself impugn, is confirmed
by his own computation of damages in this case, as well
as by his deposition testimony which reveals that he
valued the WCAN property at $2,000,000 and demanded
that price of all interested purchasers. CBS bought the
Bartell station, although to be sure it had substantially
inferior facilities, for $335,000.

Nor is there any evidence in the record to indicate
that the respondents anticipated petitioner’s offer to
sell his facilities to CBS. It is clear from the affidavits
and depositions, and is, in fact, conceded in petitioner’s
brief before this Court, that it was petitioner who ini-
tiated the negotiations and “importuned CBS to take his
equipment off his hands.” Petitioner contends that the
respondents knew he would have no use for the recently
enlarged plant once his CBS affiliation was canceled, so
that his offer of sale was a necessary consequence of the
disaffiliation. But this proves only that petitioner’s
injury may as readily have been the result of CBS’ lawful
program of expansion as of an invidious scheme to restrain
competition. It buttresses the conclusion reached by the
Court of Appeals (109 U. S. App. D. C. 170, 173, 176, 284
- F. 2d 599, 602, 605) that the diminution in the value
of petitioner’s property was attributable to petitioner’s
imprudent investment ® rather than to any antitrust con-

8 The record shows that Poller from the beginning had unsuccess-
fully tried to persuade CBS to enlarge the term of his affiliation con-
tract cancellation clause from six months to two years, and that, with
eyes thus open, he nonetheless proceeded with his substantial equip-
ment investment.



482 OCTOBER TERM, 1961.
Harpaw, J., dissenting. 368 U.S.

spiracy by the respondents. In addition, petitioner’s
surmise that the respondents must have known that the
cancellation of Poller’s affiliation would result in his offer-
mg his equipment to CBS is hardly consistent with the
fact, sworn to by Salant and never traversed, that CBS
had its engineering department draw up complete plans
as to how the Bartell facilities could be expanded to make
them suitable for CBS’ intended use.

Finally, it is entirely clear from the record that peti-
tioner was unable to prove that the respondents’ motive
was to eliminate his station. It is undisputed that at the
time Holt obtained the option on the Bartell station both
the American Broadecasting and DuMont networks had
no primary affiliates in the Milwaukee market. There is
nothing to indicate that respondents should have antici-
pated at the birth of their alleged conspiracy that such
affiliations would be unavailable to petitioner if the CBS
tie were broken. Moreover, it is patent from the terms
of the contract under which CBS purchased petitioner’s
equipment that petitioner represented to the respondents
that he would continue broadcasting operations as an
independent from the studio formerly occupied by Bar-
tell.® It was only after this representation was made,
albeit, as petitioner now claims, with only “about a 5 per

% One of the introductory clauses of the contract provided:

“WHEREAS, Midwest [petitioner] has represented to CBS that
Midwest intends to continue the operation of WCAN and all business
incidental thereto, and for that purpose CBS proposes to make the
sale and transfers hereinafter set forth; . . .”

I find no persuasive basis in the record for petitioner’s assertion that
this was designed as a self-serving declaration to cloak CBS’ alleged
antitrust malefactions. By that same contract CBS sold to Poller
the WOKY equipment, in part consideration for the purchase of his
equipment, the thought quite evidently being that such equipment
would suffice for his continued operations, while the superior WCAN
equipment would relieve CBS from the necessity of completely
re-equipping WOKY.



POLLER v». COLUMBIA BROADCASTING. 483

464 Harvran, J., dissenting.

cent hope” that he would be able to continue, that the
exchange of facilities was consummated. The transac-
tion was in all ways consistent with the parties’ written
intention to maintain two operating UHF stations in Mil-
waukee. For it was surely much more likely that peti-
tioner could survive as an independent by using the
smaller Bartell plant than by remaining in his enlarged
studio, which had absorbed a large amount of capital that
could not, at least immediately, be put to fruitful use.

In sum, the District Court had before it on this motion
for summary judgment a record on which it was apparent
that petitioner could prove only that CBS had undertaken
to cancel its affiliation with petitioner’s station and, with
Holt's assistance, to purchase a competing UHF station.
Only if such a “conspiracy” is prohibited by § 1 or § 2 of
the Sherman Act should the petitioner have been per-
mitted to proceed to trial.

IIT.

Respondents freely admit that the purchase of the Bar-
tell station and the cancellation of petitioner’s affiliation
were parts of one course of action. They maintain, how-
ever, that their intention was to purchase a UHF station
in Milwaukee as the first step in an incipient program of
expansion into the UHF market, made possible by the
Federal Communications Commission’s then recently
adopted “5-and-2” amendment to its multiple-ownership
rule. By reason of this amendment, a single licensee was
permitted to own two UHF stations in addition to the
maximum five VHF stations theretofore allowed. 1
would hold that an arrangement to attain this objective
did not, of itself, violate § 1 of the Sherman Act.

It must be obvious that the cancellation of an affiliation
agreement by one network, not acting in concert with any
other, does not alone give rise to a cause of action under
the antitrust laws. Federal Broadcasting System, Inc.,



484 OCTOBER TERM, 1961.
Harpan, J., dissenting. 368 U. S.

v. American Broadcasting Co., 167 F. 2d 349. A network
1s surely free to cut its ties to one station and affiliate with
another in the same market. Such an act is analogous
to a manufacturer’s transfer of an exclusive distributor-
ship from one dealer in the market to another. This
freedom to choose with whom one deals is preserved under
the antitrust laws not only because it is a unilateral deci-
sion, but because it does not amount to an unreasonable
restraint of trade in any meaningful sense of the term, cf.
Packard Motor Car Co. v. Webster Motor Car Co., 100
U.S. App. D. C. 161, 243 F. 2d 418; Fargo Glass & Paint
Co. v. Globe American Corp., 201 F. 2d 534.

To overcome these apparent barriers to any holding
that § 1 of the Sherman Act was here violated, petitioner
suggests two theories under which respondents’ conduct
might constitute a forbidden restraint of trade: (1) That
by reason of the “leverage of its network power” CBS was
able to restrain trade among the independently owned
UHF stations in the Milwaukee area; and (2) that CBS’
purchase of a television station amounted, per se, to an
unreasonable restraint of trade. How either of these
alleged restraints, assuming they are unlawful, caused
petitioner’s alleged loss is left a mystery. Regardless of
any question of causation, however, petitioner can prevail
on neither theory.

To the extent that the “leverage” complained of charges
CBS with monopolizing a market, petitioner’s claim falls
under § 2, a matter to which I will revert in a moment.
Infra, pp. 485-486. Apart from monopoly power, the
respondents could have violated the antitrust laws only by
conspiring in some manner to use CBS’ “leverage” to
restrain trade. Clearly, the disaffiliation alone was not an
unlawful use of the network’s power. Having built up
the value of his station substantially because of its CBS
affiliation, petitioner is hardly in a position to claim that
by depriving him, in the exercise of a contract right, of



POLLER v. COLUMBIA BROADCASTING. 485

464 Harran, J., dissenting.

the benefit of such an affiliation CBS was unreasonably
exercising its superior power to restrain trade. And there
is no indication in the record that this “leverage” in any
way affected the purchase price of petitioner’s equipment,
even were it to be assumed that the respondents foresaw
that petitioner would be willing to sell. The charges here
are unlike those in United States v. Radio Corporation
of America, 158 F. Supp. 333, reversed, 358 U. S. 334, in
which the Government sought to enjoin, as violating § 1,
a network’s attempt to coerce an independent owner into
selling his station to the network under threat of can-
celing the network’s affiliation with other stations under
the same ownership. In this case there is no claim made
that CBS conditioned the continuation of some network
service upon petitioner’s consent to sell his equipment,
or on his willingness to reduce his price.

Nor can I agree that the contract whereby CBS became
a station owner in the Milwaukee market was, in and of
itself, a contract in restraint of trade. Petitioner is
unable to point to any convincing differences between the
vertical integration that is accomplished when a network
purchases a station and that which results from an affilia-
tion contract. Moreover, the very contention now being
made here by the petitioner has repeatedly been presented
to the Federal Communications Commission, and that
agency has consistently adhered to the view that network
ownership of stations, subject, of course, to the maximum-
ownership limitation, is not contrary to the public interest.
E. g., ABC-Paramount Merger, 8 Pike and Fischer Radio
Reg. 541; St. Louts Telecast, Inc., 12 Pike and Fischer
Radio Reg. 1289, 1372; National Broadcasting Co., 20
Pike and Fischer Radio Reg. 411, 419.

This Court has also been reluctant to hold that vertical
expansion alone can amount to an unreasonable restraint
prohibited by § 1 of the Sherman Act. United States v.
Paramount Pictures, Inc., 334 U. S. 131, 173-174; United



486 OCTOBER TERM, 1961.
Harran, J., dissenting. 368 U.S.

States v. Columbia Steel Co.,334 U. S.495,525. Without
of course suggesting that the Federal Communications
Commission has authority to alleviate an applicant for a
station license from the requirements of the antitrust
laws, United States v. Radio Corporation of America, 358
U. S. 334, in light of the uniform course of decisions by the
agency familiar with the field, and in the absence of any
indication that this particular purchase in fact restrained
trade, I think it is clear that petitioner’s injury, even if it
be assumed partially attributable to CBS’ purchase, may
not be made the basis of a treble-damage action.

- Petitioner’s § 2 claim is if anything even more insub-
stantial. He contends that respondents conspired to
monopolize the UHF market in Milwaukee, and perhaps
across the country, and that they succeeded in their
attempt, at least in Milwaukee. But it is undisputed that
the television sets being produced and sold in the Mil-
waukee area at the time of the alleged conspiracy were
all equipped to receive VHF broadcasts and could be
adapted to receive UHF signals as well. Thus, any UHF
station was necessarily in competition with all VHF sta-
tions in the market with respect to both the viewing and
the advertising public. Indeed, as the record uncontro-
vertedly shows, the CBS station ultimately succumbed
because the VHF competition was too strong. Since CBS
was patently not a monopolist in the Milwaukee market
(which included both UHF and VHF), and since there
was no allegation that it approached monopoly power in
any other market in which petitioner was a competitor,
the entry of summary judgment in favor of the respond-
ents on this claim too was eminently correct.

I have gone into this matter at some length because in
my opinion the Court’s encouragement of this sort of
antitrust “enforcement” does disservice to the healthy
observance of these laws. I would affirm.



